Chwyt powietrza zamontowany do gaźnika
Projekt "Kruk" - powoli do celu, cz. VII
Projekt PZL 106 „Kruk”
Coraz bliżej...
Cd historii z cz. VI. W latach 1983- 1985 skonstruowano PZL-106BT-601 "Turbo-Kruk" z czeskim silnikiem Walter M-601 i większym statecznikiem pionowym, oblatany 18.09.1986 r. (wg [7]- 18.09.1985 r.). W 1985 r. wykonano też projekt koncepcyjny wersji uzbrojonej ”Kruka” (wg [5]- powstał prototyp, mało prawdopodobne). Został opracowany początkowo na zapytanie ofertowe z Niemieckiej Republiki Demokratycznej, a później dla odbiorców południowoamerykańskich, przeznaczony były do zwalczania małych uzbrojonych grup partyzanckich i terrorystycznych oraz do atakowania uzbrojonych hodowców koki. Po ataku następowałby oprysk plantacji, mający na celu zniszczenie listowia. W 1997 r. proponowana była przebudowa samolotu PZL-106 "Kruk" na wersję przeciwpożarową PZL-106 "Kruk C", ze zbiornikiem integralnym i silnikiem o mocy 882 kW (1200 KM), który pozwoliłaby na uzyskanie udźwigu rzędu 3000 kg.
Produkcja seryjna PZL-106BT-601 została czasowo przerwana pod koniec lat 1980-tych, gdy ustały zamówienia z NRD po zjednoczeniu Niemiec, jednak podjęto ją znowu w 1995 r. W 1998 r. została opracowana wersj PZL-106 BTU napędzana silnikiem turbinowym Pratt & Whitney PT6A.
Konstruktorami prowadzącymi byli kolejno mgr inż. Kazimierz Dąbrowski, Klemens Wołos, Józef Mliczek i Maciej Szczawiński. W latach 1983- 1987 w oparciu o główne zespoły konstrukcyjne ”Kruka” (skrzydła, podwozie, usterzenie, kabina, kratownica kadłuba) mgr inż. A. Frydrychewicz opracował projekt rodziny samolotów wielozadaniowych z myślą o Kanadzie: samolotu PZL ”Fregata”, dwupłatowego samolotu gaśniczego PZL-140 ”Gąsior” i wielozadaniowego An-3M, a w 1994 - projekt samolotu gaśniczego PZL-240 ”Pelikan”.
Dalsza część historii w kolejnym wpisie, a my "rzućmy okiem" do warsztatu Henryka Wickiego na postępy.
Deflektory silnika widok z tyłu
Przygotowane do nitowania nowe blachy krawędzi spływu i poszycia zbiornika skrzydła lewego
Układ sterowania lotką i nowe kątowniki poszycia zbiornika paliwa
Zamontowane kompletne cięgna sterowania silnikiem
Patrząc na postępy w projekcie jestem pełen optymizmu. Oblot "Kruka" w 2026 r. coraz bliżej.