Tomasz Bartoszek
07 sierpnia 2025

wsparcie eksperta

Zakup statku powietrznego, zarówno w formie samolotu lub śmigłowca może stanowić strategiczną decyzję inwestycyjną, która oprócz funkcjonalnych i operacyjnych zalet, niesie za sobą istotne korzyści podatkowe. Kluczowym narzędziem optymalizacji jest amortyzacja – proces księgowy i podatkowy, który pozwala rozliczać koszt nabycia środka trwałego w czasie.

Poniżej przedstawiamy szczegółową analizę mechanizmu amortyzacji statku powietrznego wraz z jego praktycznymi konsekwencjami dla właścicieli i użytkowników.


1. Klasyfikacja statku powietrznego jako środka trwałego

Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, zakup statku powietrznego przez przedsiębiorstwo lub osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą kwalifikuje się jako nabycie środka trwałego. Aby tak było, muszą być spełnione następujące warunki:

• jednostka posiada prawo własności (lub współwłasności) statku powietrznego,
• przedmiot będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej,
• jego przewidywany okres użytkowania przekracza 1 rok,
• wartość początkowa przekracza 10 000 zł.

Klasyfikacja KŚT

W Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), statki powietrzne klasyfikowane są w grupie 7 – Środki transportu, podgrupa 7.6 – Statki powietrzne.
Przykłady:

• samoloty lekkie (do 5 700 kg) – KŚT 7.60.1
• śmigłowce i wiropłaty – KŚT 7.60.2
• samoloty komunikacyjne, korporacyjne – KŚT 7.60.3

2. Określenie wartości początkowej statku powietrznego

Wartość początkowa, od której nalicza się amortyzację, obejmuje nie tylko cenę zakupu, ale również:

• koszty transportu (np. ferry flight)
• cła i opłaty importowe (jeśli zakup spoza UE)
• podatek akcyzowy (jeśli obowiązuje)
• koszty rejestracji (ULC, EASA)
• ubezpieczenia na czas transportu

3. Metody amortyzacji

Polskie przepisy przewidują kilka metod amortyzacji, z których właściciel statku powietrznego może skorzystać:

a) Amortyzacja liniowa (standardowa)

• najczęściej stosowana metoda
• odpisy są równomierne w każdym roku
• dla statków powietrznych typowa stawka wynosi: 10% rocznie → okres amortyzacji: 10 lat

Można także indywidualnie ustalić stawkę (np. do 25%, co oznacza 4 lata amortyzacji), jeśli statek powietrzny jest używany intensywnie lub technicznie szybciej się zużywa.

b) Amortyzacja przyspieszona (indywidualna)

• dotyczy używanych lub ulepszonych środków trwałych
• można przyjąć indywidualną stawkę opartą na planowanym okresie użytkowania
• w praktyce oznacza to możliwość np. zamortyzowania samolotu w ciągu 2–3 lat, przy zachowaniu zgodności z przepisami (np. art. 22j ust. 1 ustawy o PIT)

c) Degresywna (malejąca)

• wyższe odpisy w pierwszych latach użytkowania
• korzystna przy intensywnym wykorzystaniu i planowanej odsprzedaży maszyny po kilku latach

4. Amortyzacja a forma finansowania

Zakup za gotówkę lub kredyt

• firma jest właścicielem statku – przysługuje jej prawo do amortyzacji
• odsetki od kredytu mogą być również zaliczane do kosztów uzyskania przychodu

Leasing finansowy

• statek powietrzny w leasingu finansowym traktowany jest jak własność leasingobiorcy – przysługuje mu prawo do amortyzacji

Leasing operacyjny

• środek trwały należy do leasingodawcy
• amortyzację prowadzi leasingodawca, a leasingobiorca ujmuje raty leasingowe jako koszt uzyskania przychodu

5. Praktyczne korzyści z amortyzacji statku powietrznego

A. Obniżenie dochodu do opodatkowania

Amortyzacja może znacząco wpłynąć na obniżenie podstawy opodatkowania CIT lub PIT - przykład:

wartość początkowa samolotu: 5 000 000 zł
stawka amortyzacyjna: 20% (indywidualna)
roczny odpis amortyzacyjny: 1 000 000 zł
przy 19% CIT → oszczędność podatkowa: 190 000 zł rocznie

B. Lepsze zarządzanie gotówką

Amortyzacja nie jest wydatkiem gotówkowym, ale księgowym – pozwala wykazać wyższe koszty bez realnego wypływu środków z firmy.

C. Planowanie podatkowe w grupach kapitałowych

W strukturach holdingowych możliwe jest zakupienie statku powietrznego w jednej spółce i udostępnienie go w użytkowanie innej, co może wspierać optymalizację podatkową na poziomie całej grupy.

6. Wartość rezydualna i zbycie statku powietrznego

Po zakończeniu amortyzacji, statek powietrzny może wciąż posiadać znaczną wartość rynkową. Odsprzedaż takiego środka trwałego:

generuje przychód ze sprzedaży, który może być zrównoważony kosztami podatkowymi
• umożliwia reinwestycję w nowy sprzęt, często z nowym okresem amortyzacyjnym

7. Ryzyka i ograniczenia

• nieprawidłowe ustalenie wartości początkowej może skutkować korektą podatkową

• w przypadku wykorzystywania statku powietrznego również do celów prywatnych (tzw. użytek mieszany) – amortyzacja może być częściowo ograniczona

• przy bardzo agresywnej amortyzacji indywidualnej (np. 50% rocznie), istnieje ryzyko zakwestionowania przez urząd skarbowy – wymagana dokumentacja uzasadniająca intensywne zużycie

Podsumowanie

Zakup statku powietrznego może być nie tylko narzędziem operacyjnym, ale również skuteczną strategią podatkową.
Kluczowe zalety to:

• rozłożenie kosztów inwestycji w czasie
• obniżenie podstawy opodatkowania
• elastyczne formy amortyzacji
• możliwość optymalizacji w ramach grup kapitałowych

Jednocześnie, ze względu na złożoność przepisów oraz indywidualny charakter każdej transakcji, rekomenduje się współpracę z doradcą podatkowym oraz kancelarią wyspecjalizowaną w lotnictwie cywilnym, aby w pełni wykorzystać potencjał amortyzacji bez ryzyka podatkowego.

Zapraszam do kontaktu. Udzielę wszelkich niezbędnych informacji. 

Tomasz Bartoszek Dyrektor Operacyjny