
Hélicoptères Guimbal
Historia firmy
Pracując w firmie Eurocopter przy helikopterach Eurocopter AS365 Dauphin i Eurocopter EC120 Colibri w latach 80 XX wieku, Bruno Guimbal zdecydował się niezależnie kontynuować prace nad rozwojem dwumiejscowego helikoptera z silnikiem tłokowym, który stał się Guimbal Cabri G2. Wiropłat ten zawierałby liczne postępy technologiczne związane z bezpieczeństwem i ogólne, powszechnie stosowane w większych wiropłatach z napędem turbinowym, ale zazwyczaj nieobecnych w helikopterach z silnikiem tłokowym. Technologie te obejmowały osłonięty wirnik ogonowy Fenestron firmy Eurocopter i wirnik główny Spheriflex, a także kompozytowy kadłub.
Na początku lat 90. firma Eurocopter zdecydowała się sponsorować program, a także zapewniać pomoc techniczną podczas testów. W kwietniu 1992 r. pierwszy prototyp Cabri G2-01 odbył swój dziewiczy lot, który trwał łącznie 45 minut. W 1996 roku prototyp ten ustanowił rekord świata. W 2000 roku Bruno Guimbal opuścił Eurocopter, aby założyć nową firmę, Hélicoptères Guimbal, w celu certyfikacji Cabri G2 i wprowadzenia tego typu do produkcji komercyjnej. W tym celu na lotnisku Aix-en-Provence we Francji utworzono obiekty badawczo-produkcyjne.
Pierwotnie oczekiwano, że Cabri uzyska certyfikat w 2003 r. W marcu 2005 roku pierwszy produkcyjny Cabri wykonał swój pierwszy lot. Po sześcioletnim programie rozwoju i 300 godzinach testów w locie Cabri G2 otrzymał certyfikat typu od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) w grudniu 2007 r. Przyznanie certyfikatu EASA uczyniło Cabri pierwszym dwumiejscowym helikopterem z silnikiem tłokowym, który uzyskał certyfikat od ponad 30 lat. W dniu 19 września 2008 r. podczas ceremonii na lotnisku Aix-en-Provence oficjalnie dostarczono pierwszy produkcyjny Cabri francuskiemu operatorowi szkoleniowemu iXAir; ten wiropłat był pierwszym z dziesięciu.
We wrześniu 2008 r. zgłoszono, że planowano zwiększyć produkcję do jednej produkcji miesięcznie przez cały 2009 r. i do dwóch w 2010 r. W 2014 r. wyprodukowano łącznie 28 wiropłatów Cabri, a po fazie rozwoju produkcji 44 wiropłaty Cabri dostarczono w 2015 r. i 56 zaplanowano na 2016 r. Zakłada się, że czas realizacji między otrzymaniem zamówienia a dostawą będzie krótszy niż 12 miesięcy.
Guimbal początkowo nie zajmował się sprzedażą na rynku północnoamerykańskim, zamiast tego zdecydował się poczekać na pojawienie się popytu ze strony odpowiednich klientów i zatwierdzenie przez FAA. W lutym 2015 r. Cabri G2 otrzymał certyfikat typu od Federalnej Administracji Lotniczej (FAA), otwierając drogę do operacji na terenie Stanów Zjednoczonych. Do lutego 2016 r. Cabri otrzymało certyfikaty w 24 krajach.
Począwszy od 2003 roku firmy Eurocopter i Hélicoptères Guimbal współpracowały przy opracowywaniu Orka 1200, bezzałogowego statku powietrznego (UAV) pionowego startu i lądowania przeznaczonego do celów wojskowych. W czerwcu 2005 r. Eurocopter i Hélicoptères Guimbal utworzyły spółkę joint venture znaną jako Vertivision, aby opracowywać, sprzedawać i produkować bezzałogowe warianty Cabri G2, w tym przyszłe modele o charakterze komercyjnym. Według doniesień te UAV wykorzystują zaawansowany system autopilota wywodzący się z Eurocoptera EC725; rozważane są również alternatywne elektrownie.
źródło; WIKIPEDIA
https://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9licopt%C3%A8res_Guimbal
tłumaczenie dzięki technologii AI