Na Straży Polskich granic

JB Aviation zrealizowało dostawę dwóch fabrycznie nowych samolotów rozpoznawczych z zabudowanym Systemem Obserwacji Lotniczej, systemem automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS, telefonem łączności satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego Internetu. Samoloty certyfikowane są do wykonywania lotów VFR (dzień, noc) i IFR (dzień, noc) oraz lotów w znanych warunkach oblodzenia i zredukowanych minimach separacji pionowej (RVSM).

Załogę stanowić będą; pilot i drugi pilot oraz co najmniej trzech pozostałych członków, w tym dwóch operatorów systemów pokładowych i dodatkowy członek misji. Maksymalna masa startowa może wynosić od 3400 do 7000 kg, z czego ładowność co najmniej 590 kg. 

Samoloty dostosowane są do realizacji zadań patrolowych nad obszarami morskimi (w granicy polskich wód terytorialnych oraz strefy wyłączności gospodarczej), dysponują zestawami map elektronicznych całego terytorium państwa polskiego oraz województw i obszarów administracyjnych (o randze województw) przylegających do granicy lądowej z Polską i należących do krajów ościennych (Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Liwy oraz Rosji). Zestaw map obejmuje wyłączne strefy ekonomiczne nad obszarami Morza Bałtyckiego wraz z wodami przybrzeżnymi obwodu kaliningradzkiego i Niemiec, a także wyłączne strefy ekonomiczne Portugalii (z wyłączeniem Azorów), Hiszpanii, Francji, Włoch, Grecji, Cypru, Malty oraz Senegalu.

Po kilku modyfikacjach transportowo - pasażerski płatowiec zyskał;

- radary działające w zakresie 360 stopni, umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej,
- optoelektroniczny system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu umożliwiający precyzyjną identyfikację obiektów z odległości do 15 km,
- moduł łączności satelitarnej, umożliwiający przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz zapewniający łączność głosową,
- system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych AIS, pozwalający na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków,
- wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.

Realizacje dla takich Klientów jak Straż Graniczna to niebywale złożone i trudne wyzwania, które wymagają wiedzy technicznej na najwyższym poziomie. 

Maciej Kotas Special Mission Project Manager