Dorota Sara Komosa
07 sierpnia 2025

Mamy dla Was kolejną porcję zdjęć z warsztatu — prosto od Pana Henryka Wickiego! Rekonstrukcja naszego PZL-106 „Kruk” to nie tylko praca techniczna, ale też pasja, precyzja i ogromne zaangażowanie. Dzięki systematycznym postępom możemy dziś podzielić się kolejnymi etapami odbudowy.

Zacznijmy powoli wchodzić w historię tego wyjątkowego samolotu.

Rozwój lotnictwa rolniczego w Polsce i krajach RWPG oraz rozwój eksportu polskich usług agrolotniczych do krajów afrykańskich spowodowały wzrost zapotrzebowania na samolot rolniczy o średnim udźwigu. Wobec zakończenia produkcji samolotu rolniczego PZL-101 ”Gawron” o mniejszym udźwigu, zaprojektowano w WSK-PZL Okęcie pod kierunkiem mgra inż. Andrzeja Frydrychewicza nowy samolot PZL-106 "Kruk 71" o lepszych właściwościach użytkowych. Był to pierwszy polski samolot rolniczy II generacji o bezpiecznym układzie konstrukcyjnym: silnik- zbiornik chemikaliów- kabina pilota.

Kompletacja przewodów olejowych i paliwowych. Widoczny arens sterowania gazem

1.jpg

Zabudowane na gotowo iskrowniki i wstępny montaż zbiornika oleju

2.jpg

Zespół filtra paliwowego i olejowego zabudowane na gotowo

3.jpg

Nowa blacha górnego poszycia

4.jpg

Nowe blachy krawędzi natarcia skrzydeł (wykonane dla obydwu skrzydeł)

5.jpg