Dwa nowe LET-410 dla Straży Granicznej
LET L 410 UVP-E20
JB Aviation & Aero Club domykają kolejny historyczny dla kraju kontrakt
Z końcem października konsorcjum JB Investments Sp. z o.o. (JB Aviation) oraz Aero Club Sp. z o.o. zakończyło dostawę dwóch nowych samolotów LET L 410 UVP-E20 dla Straży Granicznej. Wartość kontraktu wynosi niemal 120 mln zł.
Samoloty LET L 410 UVP-E20 to dwusilnikowe maszyny turbośmigłowe przystosowane do realizacji zadań patrolowo-rozpoznawczych oraz transportowych. Wyposażono je m.in. w nowoczesną głowicę optoelektroniczną dalekiego zasięgu, system łączności satelitarnej, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych (AIS) oraz sprzęt ratowniczy umożliwiający poszukiwanie rozbitków. Nowe statki powietrzne zwiększą możliwości operacyjne Straży Granicznej w zakresie monitorowania i ochrony granicy państwowej. Będą również wykorzystywane podczas międzynarodowych misji koordynowanych przez Agencję Frontex, wspierając ochronę zewnętrznych granic Unii Europejskiej.
To nie pierwsze maszyny tego typu we flocie Polskiej Straży Granicznej. W 2020 roku formacja odebrała już dwa samoloty LET L 410 UVP-E20, które od tamtej pory wykorzystywane są zarówno w kraju, jak i w misjach międzynarodowych. Po dostawie dwóch kolejnych maszyn flota Turboletów Straży Granicznej liczy obecnie cztery samoloty, co oznacza znaczące zwiększenie zdolności operacyjnych formacji.
Nowe samoloty pozwolą Straży Granicznej na skuteczniejsze monitorowanie granic państwowych oraz szybsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Umożliwią prowadzenie akcji ratowniczych i efektywne uczestnictwo w operacjach międzynarodowych. Rozbudowa floty lotniczej wspiera również proces modernizacji infrastruktury i rozwój zaplecza technicznego, przyczyniając się do wzmocnienia zdolności operacyjnych państwa. Samoloty LET L 410 UVP-E20 stacjonować będą w bazie operacyjnej na lotnisku Gdańsk-Rębiechowo.
Co to oznacza w praktyce:
- precyzyjny nadzór nad granicą lądową i morską
- przeprowadzanie specjalnych operacji w każdych warunkach zarówno w dzień jak i w nocy
- bezpośrednia reakcja na potencjalne zagrożenia
- doskonała koordynacja działań wraz z innymi służbami
Zobaczenie tych pięknych samolotów na niebie to wyjątkowa chwila zarówno dla mnie jak i całego zespołu, który w ostatnim czasie pracował na 101% by domknąć ten niebywale złożony projekt.
Jestem dumny z całego zespołu JB Aviation & Aero Club zaangażowanego w to zadanie. Był to jeden z najtrudniejszych projektów w historii firmy. Setki godzin pracy i nieprzespane noce. Pragnę z tego miejsca wszystkim podziękować za zaangażowanie.